Az Ashley Madison-jelenség
A Netflix legújabb dokumentumfilmje egy házasoknak szóló társkeresőről szól, és annak népszerűségét, majd váratlan bukását tárja a néző elé. Az Ashley Madison nevű, több mint 40 millió tagot számláló oldal felhasználói listája 2015-ben egy hekkertámadást követően került nyilvánosságra, viharos válásokat és tragikus öngyilkosságokat vonva maga után.
„Az élet rövid. Lépj félre.” Így hangzott az Ashley Madison házasoknak szóló társkereső portál jelmondata, amely világszerte emberek tízmilliót szólította meg. Az oldal fókuszában olyan férjek és feleségek álltak, akik nem voltak elégedettek a kapcsolatukkal – különös tekintettel a szexuális életükre –, ám pusztán emiatt nem szerették volna felbontani azt. Diszkréciót és maximális titoktartást ígérve az online felület lehetőséget biztosított arra, hogy a környékükön élő partnerekből válogassanak, akiknek a személyes adatait, fényképeit, preferenciáit megtekinthették a profiljukon.
Mivel az oldalt többségükben férfiak használták (busás összegért cserébe), a cég oly módon igyekezett bevonni a női érdeklődőket, hogy számukra ingyenessé tette a szolgáltatást. 2015-ben azonban hekkertámadás érte az oldalt, és a titoktartásról elhíresült cég felhasználói listája nyilvánosságra került.
A Netflix legújabb dokumentumfilmje ezt a történetet mutatja be, egykori felhasználókat, csalódott házastársakat és a cég alkalmazottait megszólaltatva.
Kérdés, hogy mi inspirálta az alkotókat, hogy filmet készítsenek valamiről, ami tíz évvel ezelőtt történt. Joggal vetődik fel a gyanú, hogy a háromrészes minisorozatban egy ügyes reklámfogással találkozunk, az egyik alkalmazott ugyanis nyíltan beismeri, hogy a botrányok és kritikák marketingszempontból kifejezetten hasznosnak bizonyulhatnak. „A lényeg, hogy beszéljenek rólunk.” Talán hibázok azzal, hogy most magam is így teszek, ám a sorozatban több olyan állítás elhangzik, amikre fontosnak tartom, hogy reagáljunk.
A cikk a Képmás online felületén jelent meg. Kattints a linkre, ha érdekel a folytatás.
Borítókép: Netflix